"All men live under a sentence of death. They all go sooner or later. But I'm different. I have to go at 6 a.m. tomorrow morning. It would have been 5, but I had a good lawyer…" (Boris Gruschenko). So denkt Woody Allen und genauso funktioniert die Strategie von Love And Death: Ernsthafte Dinge werden hinter fröhlichem Slapstick versteckt. Eine unheilvolle Situation wird einfach von der Pointe attackiert und oft findet Allen die richtigen Bilder, seine Philosophie auf den Punkt zu bringen. Bestimmt ist Love And Death Allens erstes ernsthaftes Film-Experiment! Selbstverständlich ist er in erster Linie ein Komiker des geschliffenen Dialogs. Die philosophischen und moralischen Entscheidungen, die seinen Charakteren auf Schritt und Tritt folgen, dienen auch dazu, eine ganze Kette an Gags los zu lassen. Trotzdem wirkt Love And Death viel ausgereifter als alle frühen Woody Allen Filme zuvor. Allens Prämisse; stell dir seinen grundlegenden Charakter vor: Schüchtern, inkompetent, heimlich romantisch, von Frauen fasziniert und zu Tode erschrocken. Dann steckst du ihn in einer Zeitschleife, lässt ihn in Russland zur Zeit der Feldzüge Napoleons auftauchen. Er begegnet seiner Kindheit und dem Tod (der natürlich so aussieht wie der Tod in Bergmans Seventh-Seal)- Dann darf der Allen Charakter den Tod fragen: "What's it like after you die? Are there any girls?" Anschliessend muss er als Pazifist =militanter Feigling gegen die Franzosen kämpfen und darf ein schönes Mädchen heiraten (sie hat Mitleid mit ihm und hofft, dass er in einem Duell erschossen wird). Im Grunde stellt er Tolstois Krieg-Und-Frieden auf den Kopf, versucht sich auf dem Schlachtfeld in einer Kanone zu verstecken. Er kehrt zurück als Held und liebt Countess Alexandrovna, die ihn als grossen Liebhaber bewundert: "Thanks"; antwortet er; "I practice a lot when I'm alone". Keine einfache Begegnung, denn seine Liebe zwingt ihn in seiner grösste moralische Krise. Eine Krise, die ihn lähmt... Anders als die Serien-Komiker der 70er (so nenne ich diejenigen, die wie Allen Pointen aneinander kleben) versucht Allen uns nicht, mit allen Mitteln zum Lachen zu bringen. Er wählt einen ruhigeren Weg und zwar den, dass wir seine Figur zu mögen beginnen. Er ist niedlich, will das Richtige tun und überzeugt uns, dass Einfachheit die Welt immer noch beherrschen kann. - "All men live under a sentence of death. They all go sooner or later. But I'm different. I have to go at 6 a.m. tomorrow morning. It would have been 5, but I had a good lawyer..." (Boris Gruschenko). This is how Woody Allen thinks and this is how Love And Death's strategy works: serious things are hidden behind cheerful slapstick. An ominous situation is simply attacked by the punch line and Allen often finds the right images to bring his philosophy to the point. Love And Death is certainly Allen's first serious film experiment! Of course, he is first and foremost a comedian of polished dialogue. The philosophical and moral decisions that follow his characters every step of the way also serve to let go of a whole chain of jokes. Yet Love And Death seems much more mature than any of Woody Allen's early films before. Allen's premise; imagine his basic character: Shy, incompetent, secretly romantic, fascinated by women and scared to death. Then you put him in a time loop and let him appear in Russia at the time of Napoleon's campaigns. He meets his childhood and death (which of course looks like death in Bergman's Seventh-Seal) - Then the Allen character may ask death: "What's it like after you die? Are there any girls?" Afterwards he has to fight against the French as a pacifist =militant coward and may marry a beautiful girl (she feels sorry for him and hopes that he will be shot in a duel). Basically, he turns Tolstoy's war and peace on its head and tries to hide in a cannon on the battlefield. He returns as a hero and loves Countess Alexandrovna, who admires him as a great lover: "Thanks"; he replies; "I practice a lot when I'm alone". Not an easy encounter, because his love forces him into his greatest moral crisis. A crisis that paralyzes him... Unlike the serial comedians of the 70s (that's what I call those who stick together like Allen Pointen), Allen doesn't try to make us all laugh by any means. He chooses a quieter path and that's that we start to like his character. He is cute, wants to do the right thing and convinces us that simplicity can still dominate the world. Translated with www.DeepL.com/Translator
Sa, 06/10/2018 - 14:04
Directed by:
Woody Allen
Schauspieler:
Woody Allen
Diane Keaton
Georges Adet
Norman Rose
Olga Georges-Picot
Alfred Lutter
Howard Vernon
Lloyd Battista
James Tolkan
Harold Gould
Video:
Trailer
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