Di, 12/05/2020 - 22:12
Directed by:
Terrence Malick
Schauspieler:
Sissy Spacek
Martin Sheen
Warren Oates
Ramon Bieri
Video:
Trailer
Wie einen Groschenroman beschreibt Holly ihr Leben. “Little did I realize, that what began in the alleys and back ways of this quiet town would end in the Badlands of Montana.” Es ist ihre fragende Erzählstimme, die über dem ganzen Film von Terrence Malick verweilt. Manchmal scheint es so, als ob das menschliche Sein hinter der majestätischen Landschaft einfach verschwindet. Holly spielt gerade mit einem Twirling Stab als sie Kit begegnet. Er hat in einer Autowerkstatt gearbeitet. Sie ist fünfzehn, er 25 - vielmehr erfahren wir jedoch nicht über sein früheres Leben. Er nimmt Holly einfach mit und binnen zwei Tagen hat er ihren Vater abgeknallt und ihr Haus angezündet. Beide befinden sich auf der Flucht nach South Dakota. Terrence Malick erzählt eine im Grunde bekannte Geschichte. Ein kriminelles Paar auf der Flucht durch ein verwahrlostes Amerika. Malick filmt diese Verbrechen, ohne eine Bedeutung darin zu suchen. Er psychologisiert nie! Kit ist einfach ein attraktiver Psychopath, den Holly anhimmelt. Sie selbst ist noch ein Kind - ziemlich simpel und weltfremd. Ihre Odyssee beschreibt Holly in der dritten Person, so als ob alles, was geschieht, Schicksal ist. Holly lebt in einem dieser Landhäuser, die noch öfters in Malicks Werk auftauchen werden. Eigene Erinnerungen? Sein Paar wirft er nun von einer atemlosen Sequenz in die nächste. Sie hausenn im Wald und durchqueren die weiten Ebenen, die Great Plains, in einer Reihe gestohlener Autos. “At the very edge of the horizon. We could make out the gas fires of the refineries at Missoula, while to the south we could see the lights of Cheyenne, a city bigger and grander than I’d ever seen.” Badlands ist unbedingt einer der grössten Filme aus der New Hollywood Ära der frühen 70er! Malicks Debüt führt die Schauspieler Martin Sheen und Sissy Spacek ein, die beide noch unbekannt waren. Sheen kam aus dem TV, Spacek trat in ihrem zweiten Film auf. Sheen in Blue Jeans, sieht aus wie einer der Rebellen der 50er, wie ein echter Filmstar! Spacek, mit roten Haaren und Sommersprossen, wirkt wie ein Mädchen, nicht wie eine Frau. Beide Figuren haben kaum Tiefe und das steht im Gegensatz zu ihrem Todestrieb. Zwei im Grunde uninteressante Menschen, die ohne Motivation eine Familie töten. “Listen to your parents and teachers. They got a line on most things, so don’t treat ‘em like enemies", kommentiert Kit seine Taten dümmlich. Er glaubt, seine Worte hätten nun eine Bedeutung, da er berühmt ist. In Wahrheit stehen aber weder Kit noch Holly im Mittelpunkt. Es sind die kleinen Vögel und Tiere, das Gras, wie es sich im Wind bewegt. Detailverliebt filmt Malick die Schönheit der Landschaft, so wie nur er das kann. Technisch gesehen ist Badlands ein Road Movie. Für mich ist es DAS Genre, der New Hollywood Bewegung. Ein Genre, dass sich allem, was auf dem Weg geschieht, öffnen kann. Konstant sind dabei nur die Reisenden. Kit und Holly fliehen ins Nirgendwo. Kit spricht vage davon, nach Norden zu wollen, Holly folgt ihm aus Liebe. Ein weiterer Grund, dass sie mit ihm geht, ist es, das Verbot ihres Vaters (Warren Oates) zu brechen. Dessen Tod, so scheint es, ist für Holly vor allem bequem. “It hit me that I was just this little girl, born in Texas, whose father was a sign painter, who only had just so many years to live. It sent a chill down my spine and I thought where would I be this very moment, if Kit had never met me?” Hatte ihre Existenz überhaupt je eine Bedeutung? Terrence Malick ist eine der wirklichen Hollywood Legenden. Ein Einsiedler. Wer seinen Namen googlet, entdeckt gerade mal eine Handvoll Bilder. Interviews mit Malick? Fehlanzeige. Ich denke, er ist schlicht und ergreifend eine Privatperson, der in seiner Arbeit aufgeht und ansonsten auf einer Ranch lebt. Vermutlich ist er glücklich ohne Publicity, einfach im Kreis von Freunden. Kollegen beschreiben ihn als freundlichen, heiteren Mann. Malick ist kein Intellektueller, sondern ein reiner Humanist. Bestimmt ist das der Grund, weshalb sein mittlerweile sieben Filme umfassendes Gesamtwerk (in mehr als vierzig Jahren!) so einzigartig ist! - Holly describes her life like a Pulp novel. "Little did I realize, that what began in the alleys and back ways of this quiet town would end in the Badlands of Montana." It is her questioning narrative voice that lingers throughout Terrence Malick's film. Sometimes it seems as if human existence simply disappears behind the majestic landscape. Holly is playing with a twirling stick as she meets Kit. He worked in a garage. She's fifteen, he's 25 - but we don't learn about his former life. He simply takes Holly with him and within two days he has shot her father and set her house on fire. Both are on the run to South Dakota. Terrence Malick tells an essentially familiar story. A criminal couple fleeing through a neglected America. Malick films these crimes without seeking meaning in them. He never psychologizes! Kit is simply an attractive psychopath that Holly adores. She herself is still a child - quite simple and unworldly. Holly describes her odyssey in the third person, as if everything that happens is fate. Holly lives in one of these country houses, which will appear more often in Malick's work. Own memories? He now throws his couple from one breathless sequence to the next. They live in the forest and cross the Great Plains in a series of stolen cars. "At the very edge of the horizon. We could make out the gas fires of the refineries at Missoula, while to the south we could see the lights of Cheyenne, a city bigger and grander than I'd ever seen." Badlands is definitely one of the greatest films from the New Hollywood era of the early 70s! Malick's debut introduces actors Martin Sheen and Sissy Spacek, both of whom were still unknown. Sheen came from TV, Spacek appeared in her second film. Sheen in Blue Jeans looks like one of the rebels of the 50s, like a real movie star! Spacek, with red hair and freckles, looks like a girl, not a woman. Both characters have little depth and that is in contrast to their death instinct. Two basically uninteresting people who kill a family without motivation. "Listen to your parents and teachers. They got a line on most things, so don't treat 'em like enemies," Kit comments stupidly on his actions. He thinks his words have a meaning now that he's famous. The truth is that neither Kit nor Holly are the focus. It's the little birds and animals, the grass as it moves in the wind. In love with detail, Malick films the beauty of the landscape as only he can. Technically, Badlands is a road movie. For me it is THE genre, the New Hollywood movement. A genre that can open up to everything that happens along the way. Only the travelers are constant. Kit and Holly flee to nowhere. Kit vaguely talks about wanting to go north, Holly follows him out of love. Another reason she goes with him is to break her father's (Warren Oates') ban. His death, it seems, is comfortable for Holly. "It hit me that I was just this little girl, born in Texas, whose father was a sign painter, who only had just so many years to live. It sent a chill down my spine and I thought where would I be this very moment, if Kit had never met me?" Did their existence ever have any meaning at all? Terrence Malick is one of the real Hollywood legends. A hermit. If you google his name, you'll discover just a handful of pictures. Interviews with Malick? No way. I think he's simply a private person who is absorbed in his work and otherwise lives on a ranch. Probably he is happy without publicity, simply in the circle of friends. Colleagues describe him as a friendly, cheerful man. Malick is not an intellectual, but a pure humanist. This is certainly the reason why his complete oeuvre (in more than forty years!), now comprising seven films, is so unique!
Werde Teil der Community
Schreibe Kommentare, vote für Deine Favoriten oder sende uns Deinen Film-Vorschlag.